Fendo Orella 101.8 FM


A diversidat lingüistica
febrer 22, 2011, 7:28 am
Filed under: Aragon, Cultura, Luenga | Etiquetes: ,

En ista tierra se cria o “tomillo”, “lo timó” y o “tremoncillo”. Bi ha redoladas en as que se dan as tres luengas propias d’Aragon, encara que platerament a la suya traza, porque as luengas existen nomas en vivo -igual como as plantas- y por ixo en muitas fablas. Lo que no impide clasificar as modalidatz lingüisticas como los botanicos fan con as plantas: por especies, u arroclar baixo lo mesmo nombre a las que fan un aire de familia. D’asti que sigan tres as luengas en Aragon, y as modalidatz muitas mas.

Pardo Sastrón, farmaceutico naixiu de Torrociella d’Alcanyiz, estudeyo a flora d’o Mezquin y nomas que en o suyo lugar catalogo mas de mil especies. Beluns lo consideran precursor d’a etnobotanica, pues s’intreso tamien por os emplegos y costumbres ligaus con as plantas. Ignoro si en herborizar anotaba siempre o nombre vernaculo d’a planta que replegaba, lo facio a vegadas.

Comprendo que un botanico no estudie que a flora, celebro que s’intrese por a cultura popular y me fa goyoso de tot si reculle as parolas. Puedo entender tamien a l’anticuario que no distingue entre “tinaja”, “tenaja” y “tenalla”: t’o rastro igual se le’n da. Pero no me demanden que comprenda a os etnografos que catalogan as ainas d’un puesto y s’ixublidan d’os nombres.

Ubiertos a la convivencia y a la parla, a la parola entre totz y con totz como sers humans, habrianos de fer-nos mas cargo d’o que ye a o nuestro cudiau aqui ta tot o mundo: d’ixe troz d’humanidat que pende de nusatros en o Mezquin, en Fraga, en Echo, en Chiprana u en un vico de Zaragoza.

O 21 d’iste mes se celebra o Dia Internacional d’a Luenga Materna. No me cuaca l’emplego instrumental d’o calandario u d’as fiestas, que as malmete, y m’estimo mas de celebrar os fastos que fer campanyas. Con tot y con ixo, aproveitare a enchaquia ta parlar d’as nuestras luengas como ye de dar. No nomas vivimos de pan. Vivimos tamien d’a parola que sale d’a boca de l’hombre: a que se da y recibe, no se niega a dengun y ye imprescindible ta la convivencia. Sin a que no bi ha calidat de vida, ni gracia, ni “carmullo”, ni satisfaccion humana, pues tot lo que ye por debaixo d’a convivencia tasament plega en subsistencia d’o cuerpo.

Bellas 3.000 luengas, si fa u no fa la metat d’as existents, son en risque d’acotolar-se. Puet que muitos se’n faigan mas por a supervivencia d’o crebahuesos que por o porvenir de l’aragones, y a recuperacion d’os “biens d’Aragon” prou mas que no por o futuro d’o catalan d’a Francha. Lo que estaria imperdonable en o mio caso, por a responsabilidat que he adquirida en o Consello Aragones d’as Luengas. Estoi que sincerament, d’atra man, que a esmermada en a diversidat lingüistica no ye una menaza menor que a graniza reduccion d’a diversidat biolochica. Ya ye hora de fer-nos cargo d’a ecolochia d’a ment y, por tanto, d’as luengas maternas u vernaculas como dicen otros.

Vernaculum se diz en latin a lo que se cria, se cautiva, se teixe, se fa en casa y se quita d’o comun ta usufructo, frent a tot lo que portian de difuera –lo “forano”– t’o nuestro mundo y adquirimos en o mercau t’o consumo. Vernacula ye a luenga en a que se naixe y creixe, a d’o mundo d’a vida.

A conservacion d’as luengas vernaculas no s’oposa a l’entendimiento humano, que no pende d’o pensamiento unico ni d’a luenga unica, homologada, sino d’o reves: pende de l’abundancia y libertat de l’esprito.

En o mundo mundial o mercau sin buegas aplana las esferencias u as embolica, pero ixe mito de Babel tien a suya replica en Pentecostes que as discierne y as salva. As fiestas populars, quan son autenticas, en tienen mas d’ixe esprito que no d’ixe atro mosto u breballo d’os mercaus.

Sin sacar a importancia a lo que consideramos urchent: guaranciar l’emplego publico y l’amostranza en a escuela d’as luengas propias d’Aragon, me pienso que a recuperacion social d’as luengas minorizadas no estara posible que si les ampramos o reconoiximiento y l’atencion que mereixen.

Se diz que mesmo as plantas creixen mas enchugardidas y millor quan se les parla, ye una polida creyencia que no desdire. Sisquia sigamos capables de cudiar y afalagar as luengas vernaculas tanto u mas que as flors d’o chardin, y d’aduyar dende a infancia a os ninos ta que accedan dende o suyo mundo y con a suya luenga, esligada, a tot o mundo y a qualsiquier atra. Educar ye amostrar a charrar, no ye ixublidar a la propia luenga en ir ta la escuela. Ni enronar-se en ella, ye chitar y creixer como as brancas a l’aire d’a comunicacion universal.

Jose Bada
President d’o Consello Superior d’as Luengas d’Aragon

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